#1120
#1120
Nyheter

#1120

Publicerat 14 maj 2017

UNF UNF har tröttnat på att alkoholindustrin kan bryta lagen utan att det får några konsekvenser. Vi kräver att regeringen tar sitt ansvar och ser till att ungdomar slutar utsättas för alkoholreklam.

Idag är det olagligt att rikta reklam för alkoholhaltiga drycker mot människor under 25 år. Ändå kan en genomsnittlig ungdom mellan 15-24 år på en månad se alkoholreklam 1120 gånger. Det blir 13 440 gånger på ett år.*

Men vilka kanaler förmedlar egentligen alkoholreklam till barn och unga?

Barn och unga kan potentiellt se 50 alkoholannonser varje vecka i de undersökta dagstidningarna.

Varje vecka kan barn och unga nås av 7 reklamfilmer för alkoholhaltiga drycker mellan olika tv-program.

De barn och unga som följer 20 av de populäraste sociala medier-profilerna och deras Instagram- och Facebookflöden får under en genomsnittlig vecka se någon dricka alkohol eller se en bild på en flaska eller ett fyllt glas 171 gånger.

Förbud inte något nytt

Fram till och med 2003 var all form av alkoholreklam förbjuden i Sverige. Efter ett avgörande från marknadsdomstolen, i det så kallade Gourmetmålet, blev det tillåtet att göra reklam för alkohol. Det finns vissa begränsningar för marknadsföringen av alkoholhaltiga drycker men det är uppenbart att dessa begränsningar inte hindrar att ungdomar dagligen ser reklam för alkohol.

Eric Tegnander, förbundsordförande för UNF, är trött på att ungdomar är alkoholindustrins måltavla.

”Vi är väldigt många som är trötta på alkoholreklam och helt enkelt vill slippa se det. Det är hög tid att regeringen gör något. Idag råder så kallad ”egenkontroll”, men det är ju helt uppenbart att det inte fungerar. Man hade lika gärna kunnat strunta i kontrollen. Det är ett skämt.”

Utredning tillsatt

Regeringen har tillsatt en utredning med syfte att: ”säkerställa en sammanhållen och systematisk reglering för att skydda folkhälsan och framför allt skydda barn och unga mot skadliga effekter orsakade av alkohol.”

Utredare ska också lämna förslag om hur marknadsföring via digitala medier kan begränsas för att skydda barn och unga.

Eftersom ett totalförbud av all marknadsföring av alkohol inte är något nytt är steget dit inte särskilt långt. Dessutom har vårt grannland Norge ett förbud sedan 1975.

Vi vill att regeringen tar sitt ansvar och förbjuder marknadsföring av alkohol.

*Källa: IQ, http://www.iq.se/sv/press/2016/11/9/unga-nas-av-alkoholreklam-och-alkoholbudskap-13340-ganger-under-ett-ar