Motdrag: Mer soda till nationen
Motdrag: Mer soda till nationen
Motdrag

Motdrag: Mer soda till nationen

Publicerat 10 juli 2017

24-årige David Gray hoppade av sina universitetsstudier för att starta en läskaffär. Knappt ett år senare är Soda Nation en framgångssaga.

David Gray berättar att det stod stora dunkar med smaksättare på golvet i den unkna fabriken i Kalifornien.

– Har du sett tv-serien Breaking Bad? Den när de gör Chrystal Meth ute i öknen i ett skabbigt knarklabb? Det såg ut precis så på läskfabriken.

Luften var tät av sötma. För de som arbetade i läskfabriken var den söta doften ett problem när de var lediga. Doften var svår att få bort. Det var som att ett lager av tjock läskstank satt fast i det yttersta hudlagret och letade sig in i näsborrarna på omgivningen. David Grays blick blir intensiv när han pratar om resan som han gjorde till USA. Han åkte dit för att hälsa på en av sina läskleverantörer och tillika vän. Resan blev som ett slags inspirerande läsk-sightseeing i staterna. Inspirationen från resan i Kalifornien tog David med sig hem till den egna och nyöppnade läskaffären Soda Nation på söder i Stockholm.

David Gray är den 24-årige studenten från Stockholm som hoppade av universitetsstudierna för att satsa på sin dröm om en egen läskaffär.
– Jag har alltid varit en Rainmantyp. Om jag blir intresserad av något så blir jag besatt. Jag behöver också ha ett kall i mitt liv. Har jag inte konstant fokus och en riktning så blir jag omotiverad att leva, säger han.

Och det David lever för är utan tvekan läsk. Han står bland hyllmetrarna med läsk och kliar sig i skägget. Han tittar ut genom fönstret på Soda Nation och säger att butiken är hans konstverk.

– Det finns inga ramar som bestämmer hur en läskbutik ska vara för det har inte funnits någon av det här slaget tidigare i Sverige.

Soda Nation öppnade för knappt ett år sedan och affären säljer det som kallas för craft soda. Eller hantverksläsk som det heter på svenska. Den lilla affären har runt 300 olika läsksorter och har Europas största sortiment med läsk i glasflaska. På hyllorna trängs olika tappningar av Rootbeer, selleriläsk, gurkläsk och Cream sodas.

Försäljningen på Soda Nation har överträffat alla förväntningar.

– Vi omsätter redan ungefär 60 procent mer än vad vi trodde att vi skulle göra.

David tycker att den traditionella dryckesbranschen är okreativ och seg. Och pretentiös på fel sätt. I Sverige ska läsken, förutom vanliga läskvarianter som finns i matbutikerna, vara ekologisk, de nya dryckerna har oftast kravet på sig att de ska vara bra för hälsan eller vara uppiggande. Och de ska helst inte innehålla så mycket socker.
David tror inte på det ekologiska när det kommer till läsk. Och inte heller att läsken måste ha en funktion.

– Läsken ska vara på det amerikanska viset: full av socker och artificiella ämnen. För det blir bäst så. Ekoläsken måste alltid ta smakgenvägar för att bli lik annan läsk. Och att ta genvägar med smaken gör att det inte smakar lika gott. Dessutom fokuserar man mer på att det ska vara just eko än att det ska smaka gott.

Men att David inte tror på eko betyder inte att han struntar i miljön. Nej, tvärtom. När han pratar om PET-flaskor gör han det med ett eftertryck i rösten. Som om ordet PET-flaska vore en svordom.
– Jag var på möte med Coca Cola för ett tag sedan och sa att de måste tänka nytt. Dels kan de inte vara så enkelspåriga och ignorera trenden med hantverksläsk. De måste liksom komma på något nytt snart. Och så pratade jag med dem om att de borde skippa PET-flaskorna. Läsk ska vara i glasflaska. PET-flaskor är en katastrof för miljön.
David säljer av principskäl därför inte någon läsk i PET-flaska.
I affären trängs glasflaskorna på metallhyllor som egentligen är till för att förvara bildäck på. Hyllorna var en nödlösning tills de kom igång på riktigt med David valde att ha kvar dem. Han säger att de funkar bra för ändamålet. Davids kollega Oliver Uhmeier gör iordning i butiken. Då och då droppar kunder in. Många av kunderna har frågor.
– Den största målgruppen har varit män i 20-35-årsåldern. Men även äldre gubbar som varit ute efter obskyra tonicsorter. Men det finns även ett stort och växande intresse hos yngre personer. Till exempel de som är Straight edge, säger David.

David planerar också, förutom att öppna fler butiker, att göra egen läsk. Han drömmer om att göra en Cola med smak av bergamott och lavendel och om att skapa Sveriges första semmelläsk. Han vill också skapa ett koncept med en helt alkoholfri läskbar.

För några år sedan var det en trend att skapa egen öl genom mikrobryggerier men det var aldrig något som David var intresserad av att göra.

– Läsk är mycket roligare. Läsk har också en mycket större målgrupp än öl. Alla gillar ju läsk!

Namn: David Gray

Ålder: 24

Gör: Läskentrepenör

Aktuell: Har grundat och driver läskaffären Soda Nation i Stockholm som har runt 300 olika läsksorter och Europas största sortiment med läsk på glasflaska.

David om UNF:

”Grymt initiativ. Det finns ju ett stort behov av en förening som organiserar en grupp för människor som känner sig exkluderade från utelivet då mycket kretsar kring alkohol och droger. Det finns en vision som Soda Nation och UNF delar och den är att ett nyktert och roligt uteliv är möjligt!” 


Det här är hantverksläsk

– Hantverksläsk är ofta tillverkad i små upplagor på mikrobryggerier

– Den är mer lik hur läsk var i början av seklet, i till exempel USA då många stater hade en egen läskvariant. Innan storföretag började massproducera läsk.

– Hantverksläsk har fler äkta ingredienser än vanlig läsk. Till exempel rörsocker istället för glukos-fruktos-sirap.

– David Gray beskriver hantverksläsk som ”något skapats utifrån en vilja och passion att vara unik.”
Text och foto: Angelica Ogland

Källa: Soda Nation, The Washington Post