Mycket alkohol i stora bloggar
Nyheter

Mycket alkohol i stora bloggar

Publicerat 9 november 2015

F F lera av de största bloggarna i Sverige bloggar positivt om alkohol i var tredje eller var femte inlägg. Det visar UNF:s medlemstidning Motdrags undersökning. Här publicerar nu Motdrag hela undersökningen.

Motdrag har undersökt alkoholens närvaro i några av Sveriges största bloggar. Undersökningen visar att i hälften av de undersökta bloggarna innehåller runt en tredjedel eller en femtedel av inläggen alkohol. Och eftersom de flesta av bloggarna lägger ut flera inlägg per dag, är alkohol alltså väldigt ofta närvarande. Toppnoteringen finns under augusti hos Michaela Forni då nästan hälften, 47 procent, av inläggen innehöll alkohol.

Illustration

Illustration: Emma Hanquist / Form Nation

Dessutom visar granskningen att alkohol i bloggarna nästan alltid är kopplat till positiva situationer som fest, vänner och avslappning. Enbart några få inlägg hos enstaka bloggare, som Nellie och Kissie, handlar om negativa aspekter kring festande. Det är också tydligt att de bloggare som har barn, Blondinbella och Dessie, skriver mycket mindre om alkohol.

Motdrag har sökt de bloggare som undersökningen gäller, men enbart fått en mejlkommentar från Isabella Löwengrip där hon skriver:

”Jag vill inte uppmuntra till alkoholkonsumtion men tycker det är viktigt att föra en öppen dialog kring alkohol vilket jag gör i min blogg. Jag har stor respekt för alkohol, det tycker jag att alla bör ha, däremot ska man givetvis kunna dricka ett glas vin om man känner för det, med måtta.  Jag skulle vara mer restriktiv till bilder och annat innehåll relaterat till alkohol om mina läsare varit yngre.”

Så gick undersökningen till:

Motdrag valde ut åtta av Sveriges största (enligt olika bloggtopplistor) livsstilsbloggar som riktar sig till, eller har många, unga läsare. Vi läste genom alla inlägg under två månaders tid (augusti och september 2015), och noterade hur många inlägg som innehöll texter om eller bilder av alkohol eller festande.

Så många procent av blogginläggen innehåller alkohol

  1. Niotillfem – 32 %
    Bakom bloggen: Sandra Beijer, 31 år, Stockholm.
    Antal läsare: Över 130 000 besök per vecka.
    Bloggen startade: 2005.
    Bloggadress: sandrabeijer.se.
  2. Michaela Forni – 29 %
    Bakom bloggen: Michaela Forni, 26 år, Stockholm.
    Antal läsare: Över 140 000 besök per vecka.
    Bloggen startade: 2004.
    Bloggadress: forni.se.
  3. Kenzas – 19 %
    Bakom bloggen: Kenza Zouiten, 24 år, Stockholm.
    Antal läsare: Över 460 000 besök per vecka.
    Bloggen startade: 2006.
    Bloggadress: kenzas.se.
  4. Kissie – 19 %
    Bakom bloggen: Alexandra Nilsson, 24 år, Stockholm.
    Antal läsare: Över 400 000 besök per vecka.
    Bloggen startade: 2007.
    Bloggadress: kissies.se.
  5. Egoina – 11 %
    Bakom bloggen: Regina Katralen, 26 år, Landskrona.
    Antal läsare: Över 100 000 besök varje vecka.
    Bloggen startade: 2007.
    Bloggadress: egoinas.se.
  6. Dessie 9 %
    Bakom bloggen: Desirée Nilsson, 21 år, Stockholm.
    Antal läsare: Över 130 000 besök varje vecka.
    Bloggen startade: 2008.
    Bloggadress: dessies.se.
  7. Blondinbella – 7 %
    Bakom bloggen: Isabella Löwengrip, 24 år, Stockholm.
    Antal läsare: Över en miljon besök per vecka.
    Bloggen startade: 2005.
    Bloggadress: blondinbella.se.
  8. Nellie – 3 %
    Bakom bloggen: Nellie Berntsson, 15 år, Tjörn.
    Antal läsare: 200 000, enligt egen uppgift.
    Bloggen startade: 2009.
    Bloggadress: nellieberntsson.se.

Siffrorna för antalet läsare hämtades från Bloggportalen vecka 43.

”Bloggarna normaliserar alkohol”

Det är inte olagligt att blogga ofta om alkohol. Men det får troligtvis läsarna att dricka mer. Det säger två experter som Motdrag har pratat med.

Kristina Wallin
Kristina Wallin

Unga som ser alkoholreklam börjar dricka tidigare och dricker mer, har forskning tydligt visat. Därför får inte marknadsföring av alkohol rikta sig till barn och unga under 25 år, enligt Sveriges alkohollag. Men att bara skriva väldigt många positiva blogginlägg om alkohol räknas inte som marknadsföring.

– Det beror på vem som skriver inläggen. Men om vi tar mig som exempel, att jag skulle skriva att jag gillar vin jättemycket och skulle lägga hundra procent av mina inlägg på att skriva om olika viner, så är det inte ett brott mot alkohollagen. Eftersom jag inte har något uppdrag eller intresse av försäljningen anses mina inlägg inte som marknadsföring, förklarar Kristina Wallin, som är jurist på Konsumentverket.

Men Magnus Jägerskog, vd på alkoholupplysningsföretaget IQ, menar att privata bilder med alkohol kan påverka oss mer än renodlad alkoholreklam. Han säger:

”Om man läser att ens favoritbloggare tipsar om ett visst vin, tar man som läsare troligtvis till sig det mycket mer än vanlig reklam.”

Magnus Jägerskog
Magnus Jägerskog

I fjol gjorde IQ en undersökning om alkohol i bloggar. Den visade bland annat att 72 procent av personer mellan 18 och 24 år tror att positiva inlägg om alkohol kan få läsare att dricka mer.

– Knappt var femte hade också köpts ett visst alkohol-varumärke som en bloggare tipsat om, säger Magnus Jägerskog.

En annan undersökning från IQ handlar om bilden av alkohol generellt i sociala medier.

– I den kommer det tydligt fram att en rolig, social och festlig person för många är synonymt med en person som konsumerar alkohol, säger Magnus Jägerskog och fortsätter:

– Den bilden har ju inte kommit med sociala medier. Men bloggare som skriver mycket om alkohol förstärker den bilden och normaliserar alkohol.

Text: Lina Mattebo. Illustration: Emma Hanquist.

Fakta: Motdrag

Motdrag är UNF:s medlemstidning. Vi både speglar och granskar det som sker i UNF, har koll på aktuella händelser inom alkohol- och drogpolitik och låter unga människor komma till tals. Motdrag har en upplaga på ungefär 10 000 exemplar och kommer ut sex gånger om året.

Här kan du läsa det senaste numret.