Statligt detaljhandelsmonopol 

Statligt detaljhandelsmonopol 

Avdelning: UNF:s Drogpolitiska Program

Publicerat 5 oktober 2022

Detaljhandelsmonopol för alkoholprodukter är ett bra sätt att minska tillgängligheten med begränsade öppettider, åldersgränser och genom att kunder inte lockas av reklamkampanjer, rabatter och specialerbjudanden.

Alkohol är skadligt för alla som konsumerar det, bland annat genom att öka risken för cancer och andra sjukdomar. Alkohol kan därför inte betraktas som vilken vara som helst. Dessutom är alkohol beroendeframkallande. Hälften av alkoholindustrins intäkter kommer från personer som har ett risk- eller missbruk av alkohol.[1] Bhattacharya, A; Angus, C; Pryce, R; Holmes, J; Brennan, A, och Meier, P S. 2018 ‘How dependent is the alcohol industry on heavy drinking in England?’, Addiction, 113:12, s. 2225-2232. Även om industrin driver kampanjer om måttlig alkoholkonsumtion är de alltså beroende av mer än måttlig konsumtion för att göra vinst. Ett sätt att reglera hur medmänniskor exponeras för och har tillgång till alkohol är genom ett statligt monopol på alkoholförsäljning, som Systembolaget. Systembolaget har begränsade öppettider och använder sig inte av några marknadsföringsknep för att få kunder att köpa mer, utan prioriterar ett folkhälsoperspektiv. Något som UNF tycker krävs av en aktör som säljer alkohol.

Matbutiker och krogar misslyckas konsekvent i UNF:s ålderskontroller, medan Systembolaget alltid har krav på legitimation. Dessutom innebär Systembolagets begränsade öppettider att alkoholintaget måste vara planerat och att det inte går att köpa mer alkohol närsomhelst. Detta kan hindra att människor far illa och innebära ett viktigt andrum för vart femte barn i Sverige som växer upp i missbruksmiljö[2] Ramstedt, M. 2019. Hur många barn växer upp med föräldrar som har alkoholproblem? Rapport 185. Stockholm: CAN..

Vi vill dock gå ännu längre. Genom att kräva att vinsten från all alkoholförsäljning går till statskassan tror vi att de som säljer istället kommer framhäva det alkoholfria sortimentet och kanske sluta sälja alkohol helt. För att alkoholpriset inte ska sjunka med vinstförbud behövs höga minimipriser eller en hög omsättningsskatt. Alkoholskatten bör finansiera missbruksvården och socialtjänsten.

UNF kräver:

  • att Sverige behåller detaljhandelsmonopolet på alkoholprodukter
  • att åldersgränsen för att köpa alkohol på Systembolaget ska vara 21 år
  • att alkohol aldrig ska säljas med vinstintresse
  • att ett högt minimipris för alkohol införs
  • att vinsten för alkohol går till statskassan
  • att Systembolaget ska vara stängt på kvällar, helger och helgdagar
  • att samtliga alkoholhaltiga produkter över 2,25% endast ska säljas genom Systembolaget

Fotnoter

Fotnoter
1  Bhattacharya, A; Angus, C; Pryce, R; Holmes, J; Brennan, A, och Meier, P S. 2018 ‘How dependent is the alcohol industry on heavy drinking in England?’, Addiction, 113:12, s. 2225-2232.
2  Ramstedt, M. 2019. Hur många barn växer upp med föräldrar som har alkoholproblem? Rapport 185. Stockholm: CAN.